Min träning

Ni är många som undrar vad som tagit åt mig. Det är mest bilder som visar min träning på min Instagram numera.
Senast jag tränade ordentligt var nog typ 2005 och då var det gym som gällde. (De där små cykelturerna med racern för ett par år sedan räknas bara lite) Ni vet på den tiden när jag t.om lyckades få till lite rutor på den där magen. Sen kom livet emellan eller nåt… barn, tragedier, flytt, utmattning, ja ni vet, livet helt enkelt. Då har det inte varit mycket träning.

Men nu så, helt plötsligt från ingenstans kände jag att nu är det dags. Anledningarna vet ni alla egentligen. Ni vet allt det där som man redan vet. Både kropp och knopp mår helt enkelt bättre om man tränar.
* Ämnen frigörs i hjärnan som motverkar depression
* Bättre sömn
* Bättre minne
* Bättre koncentrationsförmåga
* Risken för vissa sjukdomar minskar t.ex hjärt- kärlsjukdomar, diabetes…
* Motverka värk i lederna, rygg, nacke, axlar..
* med mera… med mera… osv….
Är du intresserad kan du läsa mer här:
https://www.1177.se/liv–halsa/traning-och-fysisk-halsa/rorelse-ar-livsviktigt/

Mitt största mål är att tillslut slippa värken i nacke och axel samt att slippa mina deppiga perioder eller åtminstone ha dom lite mer sällan.
Jag kör inga superlånga pass, ca 20-30 minuter om dan, de dagar det inte är en massa annat som ska hända. Är jag ”bara” hemma efter jobbet så ska det hinnas med tänker jag. De helgdagar vi ”bara” är hemma tänker jag att det borde hinnas med ett längre pass.
Samtidigt har jag gjort en hundpromenad om dagen lite längre än vad den varit tidigare. Mer frisk luft till både mig och hunden samt lite mer rörelse för oss båda, det kan bara vara nyttigt tänker jag. Oftast får jag med mig någon annan ur familjen oxå som en liten bonus.

Den träning jag kör gör jag hemma framför teven. Jag har hittat bästa kanalen på youtube. Sandra Friberg har hur många olika pass som helst att välja mellan. Min lilla utmaning som jag har satt för mig själv är att jag ska göra alla hennes Söndagsträningar, just nu finns det 80, men redan ikväll kommer nummer 81… jag är på #7, så jag har några stycken kvar… Jag avslutar alltid med stretching, oavsett vilka muskelgrupper jag tränat så stretchar jag hela kroppen. Detta gör jag i förhoppning att det ska leda till att jag blir lite rörligare och att även det hjälper till att motverka värk och stelhet i lederna.
Ni hittar Sandras kanal på youtube och alla hennes träningsvideosar här:
https://www.youtube.com/c/SandraFribergs/featured

Totalt sen jag körde igång den 25 juli i år har jag hunnit med 20 pass. På 30 dagar har jag alltså gjort 20 träningspass plus en jäkla massa promenader! Fatta hur grymt det är för någon som inte tränat på typ 15 år!
Nu håller vi tummarna för att den känslan som jag har inom mig inför detta håller i sig typ forever!! Förhoppningsvis får ni fortsätta att kika på mina träningsbilder på Instagram länge till. Det har blivit ett utmärkt ställe för mig att dokumentera och komma ihåg vad jag gör i träningsväg och förhoppningsvis kanske det kan motivera fler till att börja träna.

#jagärsåjävlagrym

0 reaktioner på ”Min träning

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *