Att fira att man fyllt 40

Jag har ju kommit underfund med att jag inte mår alldeles för bra av stora kalas, även om det handlar om familj och vänner. Det tar så väldans mycket energi från mig. Så när tankarna kom kring hur jag skulle fira att jag har fått leva i 40 år, valde jag ganska snart bort fest.
Men fira ville jag ju. Som ni redan har kunnat läsa tog vi en liten dagstripp den dagen jag fyllde. Resten sparade vi tills nu i helgen. Långväga resor är inte riktigt min grej men en lagom lång resa kunde ju vara härligt. Jag tog familjen med mig och drog neråt landet och t.om en sväng över till grannlandet. Vi gjorde det till ett riktigt äventyr med buss, tåg och hotellövernattning. Och trots alla om och men jag hade spelat upp i mitt huvud innan resan så gick allting alldeles helt perfekt. Vi tog det lugnt och sansat, ingen stress nånstans och allt flöt på bra. Det är klart, kunde vi valt bort lite regn så hade vi såklart gjort det, men man kan ju inte få allt sägs det.Vi började med att åka hela vägen över bron för ett besök på Den blå planet. Ett lagom stort ställe. Man kan gå runt det ganska fort om man vill. Eller kan man som vi ta det väldigt lugnt och ge det några timmar. Man kan titta ordentligt på alla dessa fina fiskar, läsa om dom, känna på sjöstjärnor och se när de söta uttrarna blir matade. En fika kan man hinna med oxå såklart.

När vi kände oss nöjda tog vi tåget tillbaka till sverige igen och vårt älskade Malmö. Så mysigt att ha barnen med sig i denna härliga stad och ja, jag tänker fortfarande att det är där vi ska hamna igen, sen när vi blir pensionärer…
Hotellet då, ungarna var mer än nöjda och det var vi oxå. Scandic levererade med andra ord. Ett stort rum där vi trots utbäddad bäddsoffa och extrasäng kände att vi hade gott om plats. Rummet innehöll badkar så de två yngsta passade på att bada både lördag och söndag, fullt förståeligt eftersom vi inte har något eget badkar hemma. Där fanns även en frukostbuffé som imponerade på barnen med de kakor man kunde välja som tillbehör till sin frukost. När vi hade tillbringat en stund på rummet och vilat lite var det dags att ge oss ut i malmökvällen för en matbit.

Mannen hade spanat in TGI Fridays och även detta ställe levererade. Vilken service och så barnvänligt. Pysselbok och pennor åt barnen i väntan på maten. Pannkakor, pasta och köttbullar på barnmenyn och barnen var nöjda. Förutom ljudnivån då, som blev för mycket för en utmattad lilleman. Han orkade inte riktigt detta och vi lärde oss att nästa gång ska han ha Ipad och hörlurar med sig så att han kan koppla bort allt sorl. Maten till oss vuxna var kanon den oxå och vi konstaterade att vi måste gå dit fler gånger då det var så mycket vi ville smaka av.

Söndagen ägnades åt att kolla in Triangeln. Hur mycket har inte det köpcentret förändrats då? Sjukt mycket! Varken jag eller mannen kände igen oss ett enda dugg. De måste ju har byggt ut och byggt om typ allting där inne. Det enda som låg på samma plats som förr var ju H&M. Kassörskan därinne gjorde dessutom barnens dag med sin malmöitiska. Barnen höll på att kissa på sig av skratt när hon kommenterade vårt strumpinköp på bred skånska. Lunch fick det bli inne på Stippes. Enbart för nostalgins skull. Inte alls någon speciell matupplevelse längre nu när jag inte kan käka deras varma mackor. Ett stort minus att de inte kunde fixa glutenfria hamburgerbröd. Även därinne var det alldeles omgjort och till min besvikelse kunde jag inte ens se att deras jukebox fanns kvar längre.

Vilken helg!! Det känns som att jag har haft semester i en hel vecka. Känner mig utsövd och energifylld! En känsla som jag förhoppningsvis kan bära med mig länge. Tack min fina familj för att ni ville hänga med mig den här helgen!

Hunden då är ni nog många som undrar, fick han följa med på den här härliga familjeresan? Nä det fick han faktiskt inte. Han fick vara hos bästa hundvakten. Tack Joanna med familj!! Det var guld värt att ni kunde ta hand om vår lille buse den här helgen. Det verkade t.om som att han hade skött sig alldeles utomordentligt bra. Det kändes väldigt konstigt att lämna honom, det var första gången på våra två år tillsammans som vi varit utan honom så länge. Det var skönt att det funkade så bra och Joanna var så snäll och skickade små uppdateringar med bilder på honom hela helgen så att vi skulle känna oss lite lugnare. Tack snälla du!