Gränna 2018

Varning för ett inlägg med många bilder och en hel del text. Läs vidare om du vill eller strunta i det om det känns bättre. Nu har jag varnat iaf.
Årets tältsemester fick bli fina Gränna. Vi har varit där förr och kommer alldeles säkert campa där igen. I år lyckades vi dessutom få vad som måste vara en av campingens bästa platser. Vilken utsikt mot Vättern och Visingsö! Ord kan inte ens beskriva, eller bilder, det måste upplevas.
För första gången när vi campar valde vi att beställa hämtmat. Ni vet det är mycket tält som ska upp och när allt är klart är man ganska trött och då satt det fint med en pizza. Måste verkligen rekommendera Grennabaren som hade bästa glutenfria pizzan jag ätit nångång!

Klicka här för att titta på en film från dag 1, fredag. Filmen är gjord av grymma Embla.

Det blir som det bli med sömnen när man tältar. Första natten var rejält kall och vi vaknade alla av att vi frös. Jag är glad att jag packat med extra filtar. My vaknade redan innan 5 så hon och jag och hunden tog en mysig morgonpromenad i soluppgången längs med Vättern. Tror inte man kan tanka energi bättre än på det här sättet. Vi laddade upp med rejäl frukost innan dagens äventyr.
Äventyret bestod i årets Räkmacka på Kaffestugan tillsammans med mannens sida av släkten. Även där måste jag säga att jag är imponerad av det glutenfria alternativet. Wow vilken macka! En gång om året träffas de som vill och kan uppe på Grännaberget, en tradition som pågått i många år nu och det är verkligen supermysigt! Om vi gick de 243 trappstegen uppför berget i år? Självklart! Vissa av oss som har lite för korta ben fick dock åka snålskjuts upp.
Kvällen avslutades traditionsenligt i det rosa huset i Jönköping. Där bjöds vi på korv med bröd, lek i trädgården och härligt sällskap.

Klicka här för att titta på en film från dag 2, lördag. Filmen är gjord av grymma Embla.

Man får inte glömma att softa och ta det lugnt när man är på tältsemester. Söndagen blev just en sådan dag, en slappedag med bad, vila, glass och lite shopping då lilla hönan behövde nya sandaler. En riktigt härlig kvällspromenad i hamnen med en superfin solnedgång klarade vi av innan det var dags att gå och lägga sig.

Klicka här för att titta på en film från dag 3, söndag. Filmen är gjord av grymma Embla.

En gång för längesen när Embla var liten åkte vi över till Visingsö. Hon minns inte alldeles för mycket av den gången, då åkte vi runt med häst och vagn. Nu var det dags att ta båten över igen och den här gången lastade vi med cyklarna. Vilken mysig liten Ö det är. Vi kollade in den stora Silvergranen och cyklade genom Europas största Ekskog. Vi stannade till hos Alpackorna där jag dessutom fick med mig ett mjukt fint garn som man kan tänka sig kanske göra en fin halsduk av.
Vi cyklade ända längst ner på den södra sidan där vi kollade in Visingsö Borg i Näs. Barnen var mest impade av hur klart vattnet var och var självklart tvungna att klättra ner för att känna på det. Vägen tillbaka norrut på ön var ganska dryg och jag är sjukt imponerad av hur våra barn orkar. Den som gnällde mest måste ha varit jag. Barnen var grymma! Innan sista spurten tillbaka till båten hittade vi ett fikaställe. Perfekt med en liten energikick för att orka cykla en liten bit till. En snabb avstickare inom Rysskyrkogården innan vi tog båten tillbaka till Gränna. Ett kvällsbad för de som ville det och slappande i tältet innan läggdags.

Klicka här för att titta på en film från dag 4, måndag. Filmen är gjord av grymma Embla.

Värmen steg för varje dag vi befann oss i Gränna och på tisdagen orkade vi inte mycket. Vi slappade mest men liten cykeltur upp i centrum för en glass orkade vi med. Självklart kollade vi även in ett av alla dessa polkagriskokerier. Vissa av oss (Oscar & My) letade upp en TV och kollade in fotbollen. Det var ganska häftigt att befinna sig på en camping när Sverige gjorde mål. Det hördes från alla håll kan jag lova.
Onsdagen gjorde vi ett snabbt stopp hos Cabbe polkagrisfabrik innan resan hem påbörjades. Visst är det alltid lika skönt att komma hem igen, särskilt för stackars Embla som åkt på den där förkylningen jag drogs med förra veckan. Därav inte så mycket film de sista dagarna, hon orkade inte riktigt. Om vi är sugna på en campingsväng till den här sommaren? Ja självklart men tyvärr börjar mannen arbeta igen på måndag. Vi får se om vi lyckas få ihop ett par dagar till lite längre fram.
Hoppas ni alla har en lika härlig sommar som vi har!

Dag 5 och 6, tisdag & onsdag.